Ik word daar zo moe van...

Energie

Ons lichaam heeft kleine hoeveelheden vitaminen en minderalen nodig om een aantal levensnoodzakelijke taken uit te voeren. Normaal halen we deze uit onze voeding. Maar in bepaalde omstandigheden, zoals eenzijdige voeding, stress bij examens, drukke periodes thuis of op het werk, kan er een tekort ontstaan. Dit kan leiden tot een algemene verzwakking, chronische vermoeidheid of voorjaarsmoeheid.  Bij een tekort zal extra inname de weerstand tegen ziekte en vermoeidheid opmerkelijk verhogen.

Preparaten

Om de weerstand te verhogen bestaan er algemene vitaminenpreparaten voor volwassenen en aangepaste preparaten voor kinderen.

Sommige vitaminen zoals A, C, E, zijn tevens antioxidanten en beschermen tegen vrije radicalen.  Die radicalen ontstaan door gebruik van alcohol, tabak, bij stress, maar ook door omgevingsfactoren (zonlicht, uitlaatgassen, vervuiling,…).  Recente studies tonen aan dat zij in combinatie met 2 mineralen, nl. Selenium en Zink, een sleutelpositie innemen in de bescherming van onze cellen en dus tegen het ontstaan van kanker en andere kwalen. 

Een tonicum geeft onmiddellijk energie en verhoogt de concentratie.  Zij worden meestal gecombineerd met vitaminen.  Er zijn twee groepen van tonica: een eerste groep van plantaardige stoffen met ginseng als vertegenwoordiger, en een tweede met lichaamseigen producten zoals aminozuren en Magnesium.

Mineralen, zoals Ijzer, Magnesium, Koper… zijn evenals vitaminen die onmisbaar voor het lichaam zijn. Kalium is bijvoorbeeld van groot belang voor de energievoorziening van de spier.  Een ander mineraal, Ijzer, is dan weer betrokken bij transport van zuurstof. Magnesium wordt ook wel het antistress-mineraal genoemd. Dit mineraal is een belangrijke voedingsstof voor de hersenen. Het verhoogt de weerstand tegen stress, depressies, spanningen en gaat geestelijke vermoeidheid tegen. Magnesium versterkt bovendien het geheugen en het concentratie vermogen. Verder is Magnesium betrokken bij het vrijmaken van energie uit de voeding en het goed functioneren van het zenuwstelsel en de spieren.

Voor meer tips, neem eens een kijkje op volgende websites…